Bonny Doon Vineyard började med försöket att replikera Bourgogne i Kalifornien, men Randall Grahm insåg tidigt att han skulle ha mycket större framgång med att skapa mer distinkta och originella viner genom att arbeta med Rhône-sorter i Central Coast, Kalifornien.
1986 släppte Bonny Doon Vineyard den första årgången (1984) av Le Cigare Volant, en hyllning till Châteauneuf-du-Pape, och detta är vingårdens flaggskepp än idag.
Bonny Doon Vineyard har banat väg för innovation i Kaliforniens vinindustri. De har populariserat Rhône-druvor, använt kryoextraktion, infört skruvkorkar för premium-viner samt främjat transparens med ingrediensmärkning.
Vingården växte tills den blev den 28:e största i USA. Randall insåg då att företaget hade avvikit från hans ursprungliga avsikt att producera själfulla, distinkta och originella viner. Det var dags för Bonny Doon att ändra riktning. Med detta i åtanke sålde han de större varumärkena (Big House och Cardinal Zin) 2006 och Pacific Rim 2010.
Under de följande åren har fokus varit att spendera mycket mer tid med att arbeta med andra vingårdar för att förbättra deras metoder.